web stats analyzer

söndag 1 maj 2016

Ångugn - test, fördelar, nackdelar och recept

Skriv ut receptet

Här är en ordentlig genomgång av det här med ångugn, något som vi testat i ett matlagningsglatt kök under tio år med gamla ungen och sedan 2016 med en moderna variant .



När vi flyttade till Lyckan 2004 köpte vi en ångugn från Husqvarna, modell Reginett Timjan. Den var bra för sin tid, men nu känns det som att dess funktion är lite utdaterad.

Fördelar:

+ Vi har under åren hittat på flera maträtter som i princip lagar sig själva i ångugnen
+ Det går att tillaga direkt från fryst även med känsliga livsmedel
+ Grönsaker och fisk blir väldigt gott
+ Ugnen har grillelement och fungerar utmärkt för all normal ugnsanvändning
+ Tillagningen är snabbare

Nackdelar:

- Ugnen har maxtemperatur på 230 grader
- Man måste förstå hur ugnen fungerar (men det går att lära gamla hundar att sitta)
- Det finns väldigt få kokböcker som skriver om ångugn (men du hittar många bra recept här på Matlyckan)
- Vi har i princip blivit beroende av ångugn

Så fungerar ångugnen

Ånga kan användas på två sätt, mättad ånga eller ånga/varmluft i olika kombinationer. Vid mättad ånga är temperaturen 100 grader och i kombination med varmluft är temperaturen högre.

I botten av ugnen sitter en ånggenerator och den består av en skål där vattnet kokas. Att värma ugnen till 100 grader tar ungefär fem minuter och efter tillagningen sker en automatisk avångning. Det betyder att tillagningstider under tio minuter har rätt liten inverkan. Det gör det också svårt att tillaga olika grönsaker med olika tillagningstider eftersom tillverkaren rekommenderar att ugnsluckan inte öppnas under pågående ångning. Det är väldigt mycket varm ånga i ugnen så det finns goda skäl att inte öppna luckan.

Vid tillagning i ugn överförs värme från luften till maten. Om vatteninnehållet är högre sker denna värmeöverföring mycket effektivare och är vatteninnehållet mycket högt förhindras uttorkning av maten. Att laga mat i ångugn (mättad ånga) är ungefär detsamma som att koka på spisen med den stora skillnaden att råvarorna inte lakas ur av kokvattnet. Vad det betyder i praktiken för vitamininnehåll och nyttighet vet jag inte riktigt, men smaken upplevs hursomhelst som bättre.

När ångan värmer maten kondenseras vätskan och vid ångning av av kycklinglårfiléer samlas 2-3 dl buljong i en operforerad ugnsform. Vissa tillverkare skickar med en perforerade långpanna och det är något som jag skulle rekommendera om du vill undvika att maten delvis kokas. I fallet med kycklingen är det inget problem eftersom buljongen används till såsen.

Ångugnen kan användas för att tillaga ris och andra gryn. Det är oerhört praktiskt eftersom tillagningen sköter sig själv och resultatet alltid blir perfekt. I praktiken är detta den största praktiska nyttan med ångugnen i kombination med de förträffliga recepten nedan.

Att använda kombination av ånga och varmluft är ett sätt att förbättra värmeöverföringen och samtidigt få stekyta på maten. Ångan gör uppvärmningen effektivare och minskar uttorkningen vilket ger saftigare maträtter av exempelvis kött och kyckling. I praktiken innebär det att maten tillagas 10-20 % snabbare, alltså inget revolutionerande. Nackdelen med ånga är att den goda stekytan på exempelvis ugnsbakade grönsaker blir mindre, men genom att kompensera med lite högre temperatur går det att få till ett bra resultat (men då är ju frågan om man ska använda ånga överhuvudtaget eller om man ska göra som man vet blir bra).


Frågor på det?

Om du har några frågor så skriv gärna i kommentarsfältet så svarar eller kompletterar vi texten.


Recept för ångugn

Här är några av våra favoritrecept för ångugn.

Kyckling i ångugn - barnens absoluta favorit - Den här rätten serverar vi med en av två goda såser, citronsås eller mangosås. Här kokar vi kyckling och ris samtidigt vilket är mycket praktiskt.



Laxfilé i ångugn - enkel inkokt lax - Det är väl ett tecken på att man börjar bli gammal för det är väldigt mycket vuxenpoäng på inkokt lax. Servera med romsås (som i receptet) eller med dillmajonäs.



Kokt torsk direkt från frysen - Enkel vardagsrätt på fruset fiskblock.

Electrolux har gjort en kokbok om matlagning med ånga. Läs den så förstår du bättre hur du lyckan med ånga.



Andra om ångugn Vi i villa
Recept i DN, SvD Det optimala köket Baka, baka liten kaka
--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

14 trevliga kommentarer:

Unknown sa...

Tack för en bra beskrivning av ångugnen. Jag tror nu att jag ska spara mina pengar till andra roliga köksprylar, finns ju så mycket ;), o nöja mig med en vanlig ugn.
God fortsättning
Marie-Anne

Niklas Rudemo sa...

Hur är det med rengöringen av ugnen? En säljare i en vitvaruaffär påstod att det är svårt att rengöra och att han själv bytt till pyrolysugn. Vad är din erfarenhet rengöringen - är det ett problem?

MVH

Niklas

Magnus på Matlyckan sa...

Tjena Niklas,

det där med rengöring är ju mer en fråga om vilken typ av mat man lagar. Enda gången jag ser rengöring som ett problem är när jag tillagar flottiga revbensspjäll.

De gånger jag rengör ugnen (inte allt för ofta i ärlighetens namn) så tycker jag de släta ytorna är rätt enkla att rengöra.

Vet man att man ska tillaga mat som lätt kokar över (tex lasagne, jansson) så brukar jag ställa in en plåt under med ett begagnat bakplåtspapper.

Unknown sa...

Tack för den utförliga beskrivningen av ångung. Lagar själv mycket med ånga och är därmed mycket intresserad att skaffa en. Själv funderade på skaffa en Electrolux med både ånga och pyrolys funktioner men bjässen går på dryga 15000 spänn!!!! Hade ingen aning att det går långsamt med ånggeneration!! Använder man mikrovågsugn, som jag själv gör, går det i princip på nolltid!! Ända begränsning är mängden - det går inte att stoppa hur mycket som helst i en liten ugn.
Däremot pyrolys är mycket användbar och ingen lyxgrej, särskilt om man brukar att grilla mycket. Använde själv en pyrolys ung under min tid i Amerika, lång innan uppfinningen kom till Sverige och har aldrig vänjt mig att leva utan den.

Anonym sa...

hej
läste dina kommentarer om ångugn då vi funderar köpa.
vad menar du med ditt minus att bakning inte fungerar?
Med vänlig hälsning
Carl fredrik

Magnus på Matlyckan sa...

Hej Anonym,

När jag bakar vill jag ha ånga de första 15 min, framförallt de fem första. Vattenångan gör att ytan inte stelnar lika fort som i en torr ugn och det ger ett luftigare, mer uppjäst bröd. Eftersom ångan kokas av vatten så tar det några minuter innan luftfukigheten stiger och därför använder jag istället en blomspruta för att skapa ånga vid bakningen. Proffångugnar tror jag har en ångdom (med het ånga) vilket gör att man kan puffa in ånga momentant vilket är det jag skulle vilja ha vid bakningen.

Unknown sa...

Hej.
Jag använder en regnet timjan ångugn för brödbaket, det fungerar perfekt med intervallånga. Frasiga fina bröd.
Med vänlig hälsning, Niklas

Ulla sa...

Hej
jag har köpt Electrolux Ångugn och också fått deras kokbok. Men det är en sak som jag inte förstår. Ni skriver att man inte skall öppna luckan när man har ånga. Innebär det att man skall ställa in maten i kall ugn och sedan sätta på ångan? skall den sedan stå kvar en stund när ugnen svalnar?

Magnus på Matlyckan sa...

Hej Ulla,

det är precis så vi använder ångugnen. Det tar ungefär 5 minuter innan ångan har kommit igång från kall ugn. De sista fem minuterna svalnar ugnen och mycket av ångan försvinner.
Med ångugn är det därför viktigt att man vet ganska väl hur länge det man tillagar ska stå i ugnen såvida man inte hinner ändra sig innan avsvalning.

Tetrapod sa...

Hej!
Tack för mycket fin information om ångugn. Det är väldigt lite information på nätet :-(
Jag har en Siemensugn och där kan jag också köra ånga på mycket lägre temperaturer än 100 grader. Fungerar inte det på din? Det är till exempel suveränt att köra hel entrecote länge på låg temperatur tills innertemperaturen är några grader från önskad sluttemperatur. Sen skära upp i portionsstycken och slänga på grillen på maxvärme tills man får yta. Krydda och vila och du har perfekt mört kött varje gång.
Mvh
Jörgen

Anonym sa...

Håller på att leta efter ny ugn. Denna text är det bästa jag sett än så länge :-)

/David

Anonym sa...

Skaffa ångugn! Om 5år kommer de vara lika standard som en varmluftsugn, enligt min mening.
Är ni osäkra så lägg pengarna på en billigare varmluftsugn med intervall-ånga, de hittar man under 10000 kr idag. Pyrolys i all sin ära men använder man ångan kontinuerligt så hjälper den till så fettet inte bränner in i emaljen på samma sätt. Vissa leverantörer använder sedan gammalt just vattenånga för enklare rengöring.
Kockar har använt ånga sedan åtminstone 30 år tillbaka i tiden, jag vet för min far var kock på den tiden och ångugnen revolutionerade köket och varför smakar maten oftast bättre på restaurang? Kockar är väldigt duktiga i regel men de kan inte trolla med råvarorna. Jo, kanske lite då iofs. :-)
Jag använder en Electrolux EOB9956VAX, tror jag den heter och det är en vanlig varmluftsugn med möjlighet till ånga med lågtemperatur. Det bästa jag vet är köttet som jag först vacuum-förpackar och ångar för att sedan grillas snabbt. Nä, nu blev jag hungrig igen... :-) /Fredrik

melissa sa...

hej,
min ågnugn har ingen varmluft utan det är endast ånga. jag har fått med mig en metallform med massa hål i och om jag inte lagar mat med just denna form så samlas det otroligt mycket vatten i ugnen. men när jag kollar på majoriteten av recepten så menas det på att man kan ha vanliga ungsformar?

Magnus på Matlyckan sa...

Hej Melissa,

vi använder bara bara vanliga formar. För livsmedel som inte suger upp vätska samlas det rätt mycket vätska. När vi gör kyckling blir det ungefär 4-5 dl buljong (som vi ofta använder till sås). När vi kokar ris så brukar vi ta 1 dl mindre vatten än vi gör på spisen. Då blir det perfekt resultat på 37 minuter i mättad ånga.

Säsongens recept