web stats analyzer

fredag 22 maj 2009

Äppelpaj med havregryn

Skriv ut receptet


Det här är den godaste smulpajen. Äppelkakan passar väldigt bra att servera med vanlijsås eller ännu hellre vaniljglass.

125 g smält smör
2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
4-5 tunt skivade äpplen (gärna Transparente blanche)
socker
kanel

Värm ugnen till 225 grader. Rör ner de torra i ingredienserna i det smälta smöret.

Bred ut de skivade äppelklyftorna på ett ugnssäkert fat. Strö över lite socker och kanel.

Fördela smuldegen ovanpå äpplena. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.





Om du har äpplen över så kan du prova att koka lite äppelkräm. Perfekt mellanmål.
--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

7 trevliga kommentarer:

Äppelpaj.se sa...

Har bakat många äppelpajer, men den där ser riktigt god ut!

Movie-Night sa...

En riktigt god äppelpaj, detta recept är min favorit. Tack för en bra sida <3

Elina Svensson sa...

ja gud vad gott det var! Precis lagat det, lite lyx sådär på lördagen :) MUMS

sofia sa...

Detta är den godaste äppelpaj jag någonsin har ätit! Ska definitivt göra den fler gånger!

Anonym sa...

småtorr å föll sönder

Anonym sa...

Mycket god , den som skrev torr i tidigare kommentar kan inte haft i smör. säkert något margarin eller dyl.

jag tyckte den var perfekt men några jag bjöd den på tyckte den var för mäktig ( för mycket smör)

och jag använde en digitalvåg så exakt 125g smör.

mycket god , rekomenderas

Logi sa...

Receptet som funnits på baksidan av gyllenhammars havregryn dom sista 20åren minst. Lättare att komma ihåg än att hålla ordning på receptet =)

Brukar själv lägga vaniljsocker.

Säsongens recept