web stats analyzer

torsdag 9 juli 2009

Manitoba Cream - fyra enkla recept

Skriv ut receptet


Det är roligt att baka med Manitoba Cream och här är ett recept där du förstår varför. Här är ett enkelt och gott bröd bakat med supermjölet Manitoba Cream.

Finax lanserade för något sedan en egen variant med Manitoba Cream och det är ett trevligt mjöl att baka med även om jag tycker att det skiljer sig en hel del från det jag köper på Martin Ohlsson.

Numera går det att köpa Manitoba Cream på 5 kilos påsar, men det är lite svårt att få tag på var det lika bra att köpa en rejäl laddning. Jag har bestämt mig för att börja baka igen så vet jag att det kommer att gå åt.


Manitoba Cream är ett vetemjöl med hög proteinhalt. Vanligt mjöl har 9-10 g, Vetemjöl Special 12 g och Manitoba Cream 13 g. Finax variant har bara 12 g, alltså samma som vanligt Vetemjöl Special. Att proteinhalten är högre innebär att degen blir starkare vilket gör att bröden blir luftiga och fina. Märks det skillnad på 1 g extra protein? Ja definitivt, men det funkar naturligtvis bra att använda Vetemjöl Special för de här bröden också.

Jag har flera favoritbröd och ska jag baka utan surdeg så gör jag gärna en poolish först. Poolish är en sorts snabb surdeg som ger brödet mera smak, karaktär och viss syrlighet. Poolishen ska jäsa 4 timmar i rumstemperatur eller 8-24 timmar i kylskåp. Själv låter jag ofta poolishen jäsa över natten eftersom själva brödbaket inte tar så lång tid när det väl är dags för utbakning.

Det här behöver du:

Poolish:

5 g jäst
300 g vatten
300 g Manitoba Cream

Utbakning (bortgörning):

6 g jäst
300 g vatten
700 g Manitoba Cream
16 g salt

Gör så här:

Poolish:

Lös upp jästen i vattnet och blanda i mjölet. Rör till smidig smet med en visp. Låt stå 4-24 timmar enligt ovan.

Utbakning:

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt därefter poolish och mjölet. Knåda degen i maskin i 13 minuter. Det är viktigt att knåda degen länge. Den ska bli riktigt elastisk och med ett bra mjöl som Manitoba är det ännu viktigare.

Tillsätt saltet och knåda ytterligare 7 minuter. Saltet motverkar degens seghet och därför ska det tillsättas efter den första knådningen.

Låt degen jäsa i 75 minuter i rumstemeratur.


Dela degen i fyra lika stora delar (400 g) och forma bröden. Vill du kan du göra ett klassiskt treslag genom att först platta till degen försiktigt. Vik därefter degen mot mitten från höger och vänster.

Låt bröden jäsa under bakduk på plåt. I rumstemperatur ska de jäsa i 90 minuter men alternativt kan bröden jäsa över natten i kylskåp. Långsam jäsning ger godare bröd...

När brödet gräddas ska det först vara ganska hög luftfuktighet - det fördröjer att ytan på brödet stelnar och ger brödet bättre möjlighet att expandera. Mot slutet av gräddningen ska ugnsluften vara torr. Det ger en godare skorpa.

Enklaste sättet att få rätt fuktighet i ugnen är att spruta in vatten med blomspruta i början och vädra ugnen mot slutet. Det är lite omständigt, men jag tycker det är värt besväret.

Andra knep för att få bättre skorpa och högre bröd är att baka bröden på sten. Jag har en granitsten som jag lägger in i ugnen och den bidrar till att temperaturen inte sjunker under de första kritiska minuterna. När jag bakar med sten så själper jag upp bröden på stenen, det går väldigt enkelt om bröden har jäst i en korg. Annars kräver det någon form av skuv eller större stekspade.

Sätt in bröden i riktigt varm ugn (230 grader). Jag brukar ugnen vara igång en halvtimme på rätt temperatur innan jag ställer in bröden. Bröden ska gräddas i 50 minuter för att få en hård skorpa och efter 5 minuter sänker du temperaturen till 180 grader.

Under gräddningen öppnar du luckan 2-3 gånger för att vädra ut vattenångan som bildas vid gräddningen. Det ger en hårdare och godare skorpa. Första vädringen gör jag efter tio minuter - då har ytan hårdnat och det finns inte längre någon anledningen att ha fuktig luft i ugnen.

När bröden är gräddade ska de kallna på galler. Spreja direkt med vatten så får du en bättre och vackrare krackelering.

###

Här hittar du andra bra recept med Manitoba Cream:

--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

18 trevliga kommentarer:

Erkki sa...

Tack för detta trevliga recept som jag har följt flera gånger nu! För varje gång lyckas jag ännu lite bättre. Jag har aldrig fått ett lika proffsigt resultat innan när jag bakat!

Magnus Fasth sa...

Kul att du gillar receptet. Det här är lite av ett basrecept som jag alltid utgår ifrån.

Marcus E sa...

Hej! Det känns som ett måste att prova de här så fort jag fått tag på mjölet ifråga. Någon sa att det finns på den nya kedjan med gult och blått i logon. Vet du vad du fick betala för den stora påsen mjöl när du köpte det?

Magnus Fasth sa...

Marcus,

jag kommer inte ihåg vad mjölet kostade, men jag ska dit och handla i början av oktober så jag kan kolla då.

Magnus Fasth sa...

Köpte fyra 5 kg påsar Manitoba Cream igår som kostade knappt 50 kr styck inklusive moms.

louise sa...

Hej! provade första gången bakar en riktigt bröd och resultat var överförväntat! Använder för lite salt och brödet har inte mycket smak men passar bra med pålägg! Tack för receptet! Bilder av min kreation http://www.facebook.com/photo.php?pid=5864439&l=7b0d37a76f&id=540305956

rebecka_o sa...

Låter spännande.. Måste prova! Men det här med 5 g och 6 g jäst... Är det vanlig färsk jäst som avses? Väger man den då på hushållsvågen?

Magnus på Matlyckan sa...

Hej Rebecka,
Det är färsk jäst jag använder och för att väga upp det använder jag en vanlig digital våg. Om du använder mer jäst kommer jäsningen att gå snabbare och brödet kommer inte utveckla samma fina smak.

Anonym sa...

Oj! Vilket härligt puffigt bröd det blev! Jag har bakat med surdeg och bara ekologiskt och krav mjöl tidigare och tycker inte att jag får upp dem så bra. Nu ska jag pröva att mixa lite med ditt recept och se hur det blir. Saknar dock assistenten så jag får starka armar.....!Jättebra recept - Tusen Tack!
Anne-Marie

Anonym sa...

Detta ska jag prova! Jag undrar bara huruvida eller ej ugnstemperaturen är anpassad efter varmluftsugn?

Anonym sa...

Jag undrar även om det gör något ifall man låter brödet jäsa en längre tid än 4 timmar i rumstemperatur?

Magnus Fasth sa...

Hej, jag använder aldrig varmluft när jag bakar matbröd efterson jag tror brödet expanderar sämre då.

Magnus Fasth sa...

Hej igen, om du vill att brödet ska jäsa längre drar du ner på jästen eller jäser degen / bröden i kylskåpet. Annars finns det risk att brödet blir övejäst och då kommer det bli väldigt platt i ugnen.

Britta sa...

Jag tyckte det var för mycket mjöl. Vägde upp det med digitalvåg.

Magnus Fasth sa...

Hej Britta,
Kan man baka så är det aldrig fel med mera vatten.

Magnus Fasth sa...

Hej Britta,
Kan man baka så är det aldrig fel med mera vatten.

Anonym sa...

Degen bara klibbar fast i degblandarens botten. Har haft i 2 dl mer mjöl men är fortfarande så kletigt att det fastnar. Det vill ju inte heller bilda något bra glutennät. Vad gör jag för fel? ”Fördegen” var väldigt fin och bubblig.

Magnus Fasth sa...

Tjena Anonym,

Jag vet inte riktigt vad det kan vara för fel. Om bakningen havererat så kanske degen är överjäst, det beror ju rätt mycket på rumstemperatur tex.

Säsongens recept