web stats analyzer

torsdag 10 mars 2011

Sushi i Uppsala

Skriv ut receptet



Det finns flera bra ställen att köpa sushi i Uppsala och våra favoriter är Mikaku Sushi på Dragarbrunnsgatan och vår närmaste Ayakos Sushi på Fålhagsleden. Jag använder gärna Sushikartan (och den trevliga appen) för att hitta nya bra sushirestauranger men här i hemstaden överträffar inget trevliga vänners bästa rekommendationer.

Idag blev det däremot hemlagad sushi och i frysen hittade jag både räkor och pilgrimsmusslor. Riset ångkokades i ångugnen och utöver skaldjuren gjorde vi en enkel omelett. Eftersom barnen gillar maki bäst så gjorde vi fyra rullar med lite varierande innehåll.

Det här behöver du:

130 g pilgrimsmusslor
130 g skalade räkor
1/2 paprika
1/4 gurka
1 omelett (se nedan)
4 noriark

Omelett:

3 ägg
2 tsk socker
2 tsk japansk soja
1 msk vatten

1 msk olja

Riset:

4 dl sushiris
3 dl vatten
4 msk sushivinäger

Gör så här:


Häll upp sushiriset i lämplig ugnsform. Skölj under rinnande vatten i 15 minuter. Häll av sköljvattnet och tillsätt vatten enligt receptet. Tillaga därefter i mättad ånga i 37 minuter. Har du ingen ångugn kokar du istället riset enligt de här instruktionerna. När riset kokat färdigt tillsätter du vinägern.

Medan riset koka fixar du omeletten till sushin. Blanda ägg, socker, soja och vatten. Principen är att göra en tunn omelett som sedan rullas eller viks. Häll oljan i en stekpanna och värm till medelvärme. Häll på knappt hälften av smeten (beror förstås på hur stor stekpanna du använder) så att det precis täcker stekpannan som en tunn pannkaka. När stanningen stelnat rullar du ihop omeletten mot ena kanten och häller på mer stanning. Fortsätt på samma sätt tills omeletten är färdig. Då har du fått en skiktad, rullad omelett som du sedan skär i lagom stora bitar. Resultat ser du på bilden nedan.

När riset är färdigkokt gör du rullar med 1/4 av riset i varje och valfri blandning av tillbehör.




Här är en film om hur du gör omeletten.



Och avslutningsvis, en trevlig sushirestaurang som jag besökte i höstas. Det finns ingen som serverar sushi på det här sättet i Uppsala.

--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

3 trevliga kommentarer:

Diana sa...

Oj, du är riktigt sushigalen du! :) Min man gjorde egen häromveckan men tyvärr gillar jag inte fisk, skaldjur, wasabi, risvinsvinäger och algerna... så det var ingen höjdare för mig. Haha.

Sv: Inuti blev bröden jättegoda, men skorpan blev som sagt lite för hård för min smak. Tänkte testa att bara göra två (då större) bröd istället, kan jag ändå korta baktiden 10 minuter?

tina sa...

Jag gillar också Ippai! Fast oftast blir det min Ayakos (Luthagen) av närmast=enklast skäl. Sushi är verkligen riktigt, riktigt gott. Sådetså!

Magnus sa...

Ja, Ippai är bra och Ayakos i Luthagen är snäppet bättre än Fålhagen tycker jag. Men jag har nog varit där på andra tider (alltså inte lunchtid).

Säsongens recept