web stats analyzer

tisdag 9 februari 2010

Omvandlingstabell - omvandling mått vikt dl till gram

Skriv ut receptet

Här hittar du en överskådlig omvandlingstabell hur du omvandlar dl till gram och gram till dl.

Jag använder helst vikt i mina recept eftersom det är mindre godtyckligt. Här är början på en tabell som jag tänkte uppdatera allt eftersom. Här anges omvandling av vikt och mått från gram till dl och tvärt om för de vanligaste ingredienserna. I en del recept anger jag både vikt och mått baserat på omräkning enligt den här tabellen.

Listan är nu uppdaterad med lite andra mått som man springer på i recept och kokböcker. Här hittar du både gamla svenska mått och några viktiga amerikanska mått. Nu hittar du också vikt och mått på lite bär och frukter som vi saftar och syltar.

1 dl 100 g
Cornflakes 20 g 5 dl
Farinsocker 75 g 1,3 dl
Fint rågmjöl 50 g 2 dl
Grovt rågmjöl 55 g 1,8 dl
Honung 140 g 0,7 dl
Mannagryn 70 g 1,4 dl
Nötter 65 g 1,5 dl
Potatismjöl 80 g 1,3 dl
Ris, långkornigt 80 g 1,3 dl
Ris, långkorningt 80 g 1,3 dl
Ris, råris 90 g 1,1 dl
Russin 60 g 1,7 dl
Sirap 140 g 0,7 dl
Smält smör 90 g 1,1 dl
Ströbröd 50 g 2 dl
Vetemjöl 60 g 1,7 dl
Björnbär 70 g 1,4 dl
Blåbär 70 g 1,4 dl
Hallon 70 g 1,4 dl
Hjortron 70 g 1,4 dl
Krusbär 60 g 1,7 dl
Körsbär 60 g 1,7 dl
Lingon 60 g 1,7 dl
Plommon 75 g 1,3 dl
1 msk 15 ml 0,15 dl
1 tsk 5 ml 0,05 dl
1 krm 1 ml 0,01 dl
1 tekopp 250 ml 2,5 dl
1 kaffekopp 150 ml 1,5 dl

1 cup (US) 237 ml 2,37 dl
1 gallon (US) 3,78 l 4 qt
1 pint (US) 0,47 l 16 fl oz
1 fl oz (US) 2 msk 0,3 dl
1 Tbs (US) 1 msk 14,7 ml
1 tsp (US) 1 tsk 4,9 ml


Ägg väger lite olika och det framgår oftast av förpackningen. För ett normalt ägg på 60 gram väger äggulan ungefär 20 gram, äggvitan 30 gram och resterande 10 gram kallas för äggskal.

Kommer du på något som fattas i tabellen så kommentera så kompletterar jag listan med mått och vikter.
--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

17 trevliga kommentarer:

Gäddan sa...

Ooo det var bra.
Riktigt användbart.

Anonym sa...

Blåbär? Alla recept använder typ XXX gram frysta blåbär, men när man plockar dom själv är de ju inte märkta med vikt...

Magnus på Matlyckan sa...

Så, nu har jag äntligen kompletterat listan med blåbär.

Kristin sa...

Dinkelflingor, krossat bovete och quinoaflingor. Även quinoapuffar. Kör GI-frukost just nu : )

Magnus på Matlyckan sa...

Kristin, jag ska mäta lite dinkelflingor och quinoa när jag får tillfälle.

maria sa...

Hej! Har precis hittat hit o vispat ihop min första surdeg. Då jag inte har någon våg undrar jag om du kan väga grundsur till mig o omvandla till dl..

Magnus på Matlyckan sa...

Hej Maria,

jag ska mäta och komplettera.

Anonym sa...

Jag skulle gärna vilja ha med Havregryn på listan :)

Anonym sa...

Ägg? Äggula? Har ett recept med såna mått.

Anonym sa...

Hej!
Jag saknar socker på listan!

Anonym sa...

saknar lite kronor så som solroskärnor och pumpakärnor, kanske även sesamfrön nu när man är igång med att baka

Anonym sa...

Jag skulle uppskatta salt på listan. Bakar just nu efter ett brödrecept med 12g...och vet inte vad det innebär. Letar vidare sålänge! :)

Anonym sa...

Hej!
Vilken bra tabell! Så himla ambitiöst av dig att göra :)
Bugar och bockar.
Ha en trevlig sommar.

Anonym sa...

Denna lista är helt super!

karin sa...

Såå bra! TACK för att du delar med dig av detta!

Anonym sa...

Hej, hur mycket dl är 750 gr grädde?

Unknown sa...

Hur många gram är 2 dl?

Säsongens recept