web stats analyzer

torsdag 16 juli 2009

Krämig paj med vita eller röda vinbär

Skriv ut receptet



Trädgården börjar digna av vinbär så jag var tvungen att hitta på något med de vita vinbären. Den här pajen är ganska syrlig men barnen gillade den trots det. Det går så klart att tillsätta lite mer socker i fyllningen så att den blir lite sötare. Eftersom den är så krämig behövs inga tillbehör.

Deg:

3 dl vetemjöl
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
125 g smält smör

Smält smöret. Blanda mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver.
Tillsätt det smälta smöret och blanda ihop snabbt. Tryck ut i en form
24 cm i diameter. Ställ in i kylen i ca 30 min eller mer.

Fyllning:

3 dl vita eller röda vinbär
2 dl lätt crème fraiche
1 msk socker

Blanda ihop fyllningen och häll i pajskalet.

Grädda i 210 grader i 30 minuter.

Pudra över lite florsocker precis före servering.

Testa gärna blåbärspajen som är gjord på liknande sätt.

--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

3 trevliga kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Har letat efter inspirande recept med vita vinbär.

Elin sa...

Jag har provat detta receptet två gånger och rekommenderar det verkligen. Ps. Jag tog 3 msk socker istället

Anonym sa...

Anonym sa:
En läcker efterrätt. Enkel och snabb att göra. Jag hade en klick vaniljkesella kvar i kylen och tillsatte även den i smeten, med lyckat resultat.

Säsongens recept