web stats analyzer

måndag 7 juni 2010

Marinerad champinjon, lök, paprika och blomkål

Skriv ut receptet


För många, många år sedan fick jag min första kokbok; Carl Butlers Kokbok. Receptet på första sidan provade jag först igår och det visade sig vara ett fantastiskt sätt att koka grönsaker. Som bonus blir det över en sagolik grönsaksbuljong.

Koktiden beror på grönsak och jag brukar koka flera sorters grönsaker när jag ändå håller på. Det är enkelt att ta upp de färdigkokta grönsakerna med hålslev för att därefter koka nästa.

Det här behöver du:

4 dl vatten
0,75 dl olivolja
1/2 citron
1/2 gul lök (50 g)
några persiljekvistar
1 tsk timjan
15 svartpepparkorn
1 msk hackad vitlök
1 tsk salt

Till exempel paprika, champinjon, lök, blomkål enligt säsong

Gör så här:

Mät upp vatten och olja i en kastrull. Finhacka och tillsätt löken. Pressa citronen och blanda i saften i marinaden. Tillsätt övriga kryddor och koka i 10 minuter.

Champinjon:

Dela champinjonerna i fyra delar. Koktid 8 minuter.

Lök:

Koka hela i 20 minuter. Koktid för delad lök är ungefär 5 minuter.

Blomkål:

Koka buketterna. Koktid 20 minuter.

Paprika:

Dela varje paprika i 12-15 delar. Koktid 10 minuter.
--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

0 trevliga kommentarer:

Säsongens recept