web stats analyzer

tisdag 21 september 2010

Poolish - en bild till Robin

Skriv ut receptet

Ibland händer det att vi får mejl på Matlyckan. Så här skrev Robin:

"Jag har en fråga angående poolish. Hur ska en poolish se ut då den är redo att bakas med? Skulle vara kanon om ni kunde skicka en bild till mig på en poolish som är redo."

Svaret på frågan är att poolishen ska bubbla och om du gör den med jäst (alltså utan surdeg) så kommer den att bubbla upp ganska mycket.

Poolishen blir bättre och bättre tills den blir oanvändbar. Jag skulle inte vänta mer än 24 timmar eftersom jästen sakta men säkert bryter ner stadgan i mjölet. Väntar du för länge (mer än ett dygn) så får du bara en smet som kommer att tynga ner brödet.

Så här såg min senaste jästpoolish ut innan jag bakade ut brödet. Volymen är mer än fördubblad.
--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

1 trevlig kommentar:

Robin sa...

Tack så hemskt mycket! Nu vet jag exakt hur poolishen ska se ut när den är redo att bakas med, tack vare din fina bild. Tusen tack!:)

Säsongens recept