web stats analyzer

söndag 17 oktober 2010

Recept på pizza

Skriv ut receptet



Det här är två varianter på pizzadeg, den första receptet utan surdeg och den andra med. Båda recepten ger en smidig deg som är lätt att kavla ut.

Jag knådar alltid degen i assistent av den enkla anledningen att jag vill ha en rejält seg deg att baka med. För att få bra glutenbildning (och därmed seghet) måste degen arbetas längre än jag orkar knåda för hand. Ett sätt att ytterligare bättra på glutenbildningen är att först knåda degen utan salt och att tillsätta saltet först drygt halva knådningen. Det finns trovärdiga förklaringar varför det blir bäst att göra på det här sättet, men jag nöjer mig med ett bra resultat :)

Svenska pizzabagare har en ovana att tillsätta lite socker i degen. Eftersom italienarna inte gör det så låter jag också bli.

Det här behöver du:

Enkla pizzadegen

25 gram jäst
2,5 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
7 dl vetemjöl special (420 g)

Enkel pizzadeg med surdeg

25 g jäst
2 dl vatten
1 dl surdeg (100 g)
2 msk olja
1 tsk salt
7 dl vetemjöl special (420 g)

Gör så här:


Lös upp jästen i lite vatten och blanda därefter alla ingredienser utom saltet i degbunken.

Knåda degen i tio minuter på lägsta hastighet och tillsätt därefter saltet. Knåda degen ytterligare 8 minuter.

Låt degen jäsa en timme i rumstemperatur eller 3-4 timmar i kylskåp.
--

Sen var det en liten grej till. Om du också tycker det här var ett bra recept så blir vi jätteglada om du delar med dig på Facebook eller skriver en kort kommentar :)

1 trevlig kommentar:

ingrid sa...

Jag letar efter ett pizzadegsrecept med jäst och här hittade jag ett som jag ska testa imorgon.
Ha det bra!
Ingrid

Säsongens recept